Anasayfa » Hizmetlerimiz » Sera Gazı Emisyonlarının Takibi Hakkında Yönetmelik Kapsamın Doğrulama
17.05.2014 tarihinde 29003 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Sera Gazı Emisyonlarının Takibi Hakkında Yönetmelik kapsamında, yönetmelik kapsamına giren tesislerin Sera Gazı Emisyonlarının İzlenmesi ve Raporlanması Hakkında Tebliği çerçevesinde faaliyetlerinden kaynaklanan sera gazı emisyonlarını izlemesi ve raporlaması, Sera Gazı Emisyon Raporlarının Doğrulanması ve Doğrulayıcı Kuruluşların Yetkilendirilmesi Tebliği kapsamındaki bir doğrulayıcı kuruluşa emisyon raporlarını doğrulatma yükümlülüğü bulunmaktadır.
TSE, Sera Gazı Emisyon Raporlarının Doğrulanması ve Doğrulayıcı Kuruluşların Yetkilendirilmesi Tebliği kapsamında doğrulama faaliyeti gerçekleştirmek üzere Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından tebliğde belirtilen tüm kapsamlarda (Fosil Yakıtların Yanması, Petrol Rafinasyonu, Kok Üretimi ve Metal Sanayi, Birincil Alüminyum Üretimi, Mineral Sanayi, Kağıt ve Selüloz Üretimi, Kimya Sanayi, Asit ve Kaprolaktum Üretimi) Doğrulayıcı Kuruluş olarak yetkilendirilmiştir.
25.10.2018 tarihinde TÜRKAK tarafından TS EN ISO 14065 ve TS EN ISO/IEC 17029 standartları kapsamında akredite edilmiştir.
Başvuru ve Doğrulama Süreci;
Aşağıda yer alan telefon ve mail adresinden bilgi alabilir, ekte yer alan teklif talep formunu doldurarak teklif alabilirsiniz.
1. Teklif Talep Formu ile teklif talebinin iletilmesi,
Yetki/Akreditasyon kapsamında yer almayan tesislerin başvuruları kabul edilmez.
İzleme planında bulunan, doğrulama adam*gün süresine etki eden parametreler teklif formu ile alınır.
2. Teklif verilmesi,
Tesisin karmaşıklığı ve mevzuattaki asgari adam*gün süreleri değerlendirilerek teklif verilir.
3. Sözleşme öncesi değerlendirme,
Teklifin tesis tarafından uygun bulunması durumunda mevcut başvuru hacmi ile birlikte risk, kaynak ve kapasite analizi yapılır. Risk analizi sonucu başvuru uygun bulunduğunda sözleşme imzalanması aşmasına geçilir.
4. Sözleşmenin imzalanması (İşletme, Entegre Çevre Bilgi Sistemi’nden doğrulama isteğini iletir ve ÇGD Müdürü tarafından aynı sistem üzerinden bu istek onaylanır.)
5. Stratejik Analiz (saha ve masabaşı incelemesi),
Stratejik analiz saha ziyaretinde izleme planında tanımlanan izleme sınırlarının (kaynaklar, kaynak akışları, emisyon noktaları, hesaplama faktörleri, prosedürler vs.) kontrolü, kaynak akışlarına ait veri akış süreçleri değerlendirmesi yapılır.
6. Doğrulama (saha ve masabaşı incelemesi),
Doğrulama saha ziyareti öncesinde temin edilen faaliyet verileri ve prosedürler üzerinden Risk Değerlendirme ve Numune Planı ile Örnekleme Planı hazırlanır.
Doğrulama sürecinde Bakanlık tarafından onaylanan emisyon raporunu oluşturan veriler (fatura/scada/sap/excel gibi ortamlardan), ölçüm sistemleri (teknik doküman ve kalibrasyon sertifikaları), belirsizlik değerlendirmeleri mevzuata uygun olarak değerlendirilir.
Tespit edilen bulgular (Mevzuata Aykırılık / Uygunsuzluk / Maddi Hatalı Bildirim) doğrulama sürecinde tesis tarafından tatmin edici doğrulama görüşü elde edilene kadar giderilmeye çalışılır.
İşletme uygunsuzluklara ilişkin düzeltmeleri en geç 15 Nisan tarihine kadar baş doğrulayıcıya bildirmelidir. Bu tarihten sonra iletilen düzeltmelere ilişkin dokümanlar baş doğrulayıcının iş yükü ve programına göre değerlendirilebilir.
Not: Analiz Gerektiren Kademe Uygulamaları
İzleme ve Raporlama Tebliği çerçevesinde bazı izleme yöntemlerinde veya üst kademe seviyelerinde hesaplama faktörlerini belirlemek için laboratuvar analizlerinin yapılması gerekmektedir.
Analize dayalı kademe veya yöntemlerin değerlendirilmesi Bakanlık tarafından yayınlanan “Analize Dayalı Kademe Uygulamalarına İlişkin Rehber” e göre yürütülür.
7. Doğrulama raporunun bağımsız gözden geçirmesi,
Doğrulama süreci ve raporu doğrulama ekibinden bağımsız bir baş doğrulayıcı tarafından değerlendirilir.
8. Doğrulama raporun onaylanarak Bakanlık Entegre Çevre Bilgi Sistemine yüklenmesi.
Bağımsız gözden geçirme sonucu olumlu tamamlanan doğrulama raporları kuruluş yetkilisi tarafından onaylanarak tesise iletilir.
9. Tesis tarafından doğrulama raporunun Bakanlık’a iletilmesi.
Doğrulama raporunun Bakanlık’a iletilmesi sorumluluğu tesise aittir.
10. Doğrulama Bildiriminden Sonra Ortaya Çıkan Gerçekler
Doğrulama raporunun olumsuz doğrulama görüşü ile sonuçlanması, işletmenin bu durumu Bakanlığa aktarması ve Bakanlığın işletmeyi haklı bulması durumunda, doğrulama raporunun revize edilmesi gerekliliği ortaya çıkarsa, ÇGDM söz konusu dosya için daha önceki doğrulama ekibinde yer almayan Baş doğrulayıcı, doğrulayıcı(lar) ve bağımsız tetkikçiden oluşan farklı bir doğrulama ekibi oluşturur. Bu ekip gerekli görülmesi halinde, doğrulama faaliyetini stratejik analiz de dahil olmak üzere masa başı incelemeleri ve saha ziyaretini de içerecek şekilde kısmen veya tamamen yeniden gerçekleştirebilir. Bu kapsamda tekrarlanan işlemler ile ilgili ücretlere yönelik “TSE-PR-009 İtiraz, Şikâyet ve Uyuşmazlık Değerlendirme Prosedürü” hükümleri uygulanır.
Doğrulama raporunun yorumlarla doğrulanmış ve tatmin edici olarak doğrularak Bakanlık Çevre Bilgi Sistemi üzerinden işletmeye sunulduktan sonra, tarafımızca ve/veya işletme tarafından doğrulama raporunda bir hata (maddi hatalı bildirim/ mevzuata aykırı durum/redaksiyonel hatalar/çıkar çatışması) tespit edilmesi durumunda uygun iletişim kanallarıyla işletmeden doğrulama raporunun Bakanlık Çevre Bilgi Sistemi üzerinden tarafımıza gönderilmesi istenir. Uygunsuzluğun niteliğine göre doğrulama raporu kuruluş yetkilisi tarafından ilgili baş doğrulayıcıya gönderilerek doğrulama raporundaki hatalar düzeltilir. İhtiyaç duyulması halinde yeniden doğrulama saha ziyareti gerçekleştirilebilir.
10.1 Tarafsızlığın Sağlanması
Tesis bazında tarafsızlığının sağlanması ile ilgili olarak; doğrulama ekibi üyelerinin görevlendirileceği tesisle, akreditasyon tebliğinde tarafsızlığa aykırı olarak tanımlanan bir iş ilişkisi, akrabalık, menfaat vb. herhangi bir unsur tespit edildiğinde TSE’ye bildirme sorumluluğu hizmet sözleşmesi ile tesise verilmiştir.
Saha ziyareti öncesi tesisden doğrulama ekibinin tarafsızlığı sağladığına ilişkin yazılı beyan alınmaktadır.
Her doğrulama yılı öncesinde doğrulama ekibinden sözleşme yapılan firmalarla tarafsızlığa aykırı herhangi bir ilişkileri olup olmadığına ilişkin yazılı beyan alınmaktadır.
11. Müşteri Memnuniyet ve Şikayetleri
Doğrulama süreci ile ilişkili itiraz ve şikayet işlemleri TSE-PR-009 İtiraz, Şikayet ve Uyuşmazlık Değerlendirme Prosedürüne göre gerçekleştirilmektedir.
Fiyat Teklifi almak için ekli formu doldurup aşağıdaki mail adresine gönderiniz.
Fiyat teklifleri mevzuatta tesis kategorilerine göre belirlenen asgari adam*gün süreleri ve hizmet prosedürümüzde belirlenen parametreler (tesisin karmaşıklığı) dikkate alınarak hazırlanır.
Önemli Notlar;
Mehmet ERGÜN (Çevresel Gözetim ve Doğrulama Müdürü)
Tel : 0312 592 51 58
E-Posta : mergun@tse.org.tr
Adres : 100.Yıl Bulvarı Cevat Dündar Caddesi 1236.Sk. No:1 Kat: 3 OSTİM Yenimahalle/ANKARA
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to