GSR II Uyumlu Araçlar Üzerinde Yapılacak Değişikliklere İlişkin Duyuru
Bilindiği üzere Motorlu Araçlar ve Römorkları ile Bunlar İçin Tasarlanan Aksam, Sistem ve Ayrı Teknik Ünitelerin Genel Güvenliği ve Korunmasız Karayolu Kullanıcılarının ve Yolcuların Korunması ile İlgili Tip Onayı Yönetmeliği (AB/2019/2144) kapsamında;
01/01/2025 tarihi itibariyle Ulusal Tip Onaylı araçlar için GSR II yönetmelikleri yürürlüğe girecek olup gerek GSR II yönetmeliklerine üretilmiş Ulusal Tip Onaylı araçlar gerekse de AT Tip Onaylı araçlar için Araçların İmal, Tadil ve Montajı (AİTM) Hakkında Yönetmeliğe istinaden Enstitümüze yapılan/yapılacak olan başvuruların (kategori değişikliği tadilatı, üstyapı tadilatı, dingil tadilatı vb.) tadilat bazında değerlendirilmesi önem arz etmektedir.
01/01/2025 tarihinden itibaren aşağıda örnekleri verilen söz konusu yönetmeliklerin Enstitümüze yapılacak başvurularda özellikle değerlendirilmesi gerekmektedir.
- 155 Sayılı BM/AEK Regülasyonu- Siber güvenlik ve siber güvenlik yönetim sistemi
- 158 Sayılı BM/AEK Regülasyonu – Geri görüş veya algılama cihazları
- 151 Sayılı BM/AEK Regülasyonu,- Kör Nokta Uyarı Sistemi
- 159 Sayılı BM/AEK Regülasyonu- Yaya ve bisikletli çarpışma uyarısı
- 048 Sayılı BM/AEK Regülasyonu – Acil duruş sinyali
- EU/ 2021/1958 Yönetmeliği – Akıllı hız destek
- 141 Sayılı BM/AEK Regülasyonu -Lastik basınç izleme sistemi
- GSR II yönetmeliklerine göre üretilmiş araçlarda aşağıda yer alan hususlara dikkat edilmelidir. Aşağıda bazı örnekler verilmiş olup diğer taraftan tadilat sonucu belirtilenlerin dışında etkilenen hususların tespiti halinde ilave teknik servis raporu aranmalıdır.
Teknik Mevzuat |
Araç Kategorisi |
Etkilenen Hususlara Örnekler |
R159 (Yaya ve bisikletli çarpışma uyarısı) |
M2, M3, N2, N3 01.10.2025 itibari ile |
-Araç genişliğinin imalatçı tarafından verilen azami genişliği aşması durumunda, -İlgili regülasyonun kapsam maddesine istinaden değerlendirme yapılabilir. (Regülasyonun Kapsam 1.3 maddesi) |
R151 (Kör nokta bilgi sistemi) |
M2, M3, N2, N3 01.10.2025 itibari ile |
-Araç genişliğinin imalatçı tarafından verilen azami genişliği aşması durumunda, |
R158 (Geri manevrada algılama) |
M1, N1, M2, M3, N2, N3 01.10.2025 itibari ile (N1, M1 hariç) |
-Araç genişliğinin imalatçı tarafından verilen azami genişliği aşması durumunda, (Regülasyonun Kapsam 1.4 maddesi) |
R141 (Lastik basınç izleme sistemi) |
M1, N1, M2, M3, N2, N3, O3, O4 01.10.2025 itibari ile (N1, M1 hariç) |
-Dingil tadilatı olması durumunda |
R155 (Aracın siber saldırılara karşı korunması) |
M1, N1, M2, M3, N2, N3 01.10.2025 itibari ile (N1,M1 hariç) |
-ECU (Elektronik Control Unit) ‘ya müdahale edilen tüm tadilatlarda ilgili test raporu istenmelidir. Aşağıda bazı örnekler bulunmaktadır.
Örnek; Motor Tadilatı olması durumunda, Damper Tadilatı olması durumunda, Çöp Kamyonu olması durumunda, İtfaiye aracı olması durumunda, Beton pompası olması durumunda, Beton mikseri (Transmikser) olması durumunda, Yol süpürme aracı olması durumunda, Vinç kamyon olması durumunda, Mekanik Bağlantı Tertibatları (Çeki demiri) montajı olması durumunda, Firigofirik olması durumunda, Elektrik sistemi tadilatı olması durumunda, Otomatik kapı ve basamaklar, liftler, ISA, kameralar ECU (Elektronik Control Unit) ‘ya müdahale ediyorsa teknik servis raporu istenmelidir. |
2021/1958 (Akıllı hız destek) |
M1, N1, M2, M3, N2, N3 01.10.2025 itibari ile (N1, M1 hariç) |
-Kategori değişikliği yapılan tadilatlar olması durumunda, |
R48 (Acil duruş sinyali) |
M1, N1, M2, M3, N2, N3 01.10.2025 itibari ile (N1, M1 hariç) |