ADR; “Tehlikeli Maddelerin Karayolunda Taşınmasına ilişkin Avrupa Anlaşması” anlamına gelmektedir.
ADR anlaşması kapsamında dört çeşit belge verilmektedir. Bunlar:
Tank ile tehlikeli madde taşımacılığı ve/veya Patlayıcı madde taşımacılığı yapan araç sahipleri ADR Araç Uygunluk Sertifikası almak zorundadırlar.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ile yapılan “Tehlikeli Maddelerin Taşınmasında Kullanılan Ambalaj, Tank ve Kapların Test, Sertifikalandırma ve Muayenelerinin Yapılması Hususunda Yetki Devri Protokolü” uyarınca test, sertifikalandırma ve muayene iş ve işlemleri TSE tarafından yapılacaktır. Başvurular tmt.tse.org.tr web sitesi üzerinden alınmaktadır.
Tüm başvurular tmt.tse.org.tr web sitesi üzerinden alınmaktadır. Başvurular sırasında sorun yaşanmaması için Mozilla Firefox, Google Chrome gibi tarayıcılar tercih edilmelidir. Ayrıntılı bilgi için tıklayınız. Ayrıca sistemsel sorunlarınızı uygulamadestek@tse.org.tr mail adreslerine de yollayabilirsiniz.
Başvuru ücreti yapılacak işlemlere göre belirlenen fiyatlar üzerinden başvuru sahibine bildirilmektedir. Web sitemizden (tmt.tse.org.tr) ücretlerle ilgili bilgiye ve uygulama ve ücret yönergesine ulaşılabilir.
ADR sertifikalarının geçerlilikleri ADR yönetmeliğinde belirtilen süreler kadardır.
ADR belgesi demiryolu, havayolu, denizyolu taşımacılığında geçerli değildir. ADR belgesi sadece karayolunda tehlikeli madde taşımacılığı için verilen bir uygunluk belgesidir.
ADR Araç Uygunluk Sertifikasına sahipleri başta ADR anlaşmasının geçerli olduğu Avrupa Birliği ülkeleri olmak üzere anlaşmanın geçerli olduğu ülkelerde taşıma hakkına sahiptir.
ADR’siz üretilen tanklar ADR’li yapılamaz. ADR’li tanklar yarı mamül durumunda itibaren muayene ve testlere tabi tutulurlar, ayrıca üreticide Üretim ve Üretim Uygunluk Sertifikasına sahip olmalıdır. 1 Ocak 2015 tarihinden itibaren her bir tank ADR’li olarak üretilmelidir. Bu tarihten önce üretilmiş ADR’siz tank taşıyan araçlar Taşıt Uygunluk Belgesi alarak ulusal taşımacılık yapabilirler. Bu kapsamda tank ve araç muayene ve testlere tabi tutulacaktır.
Belge alınan aracın sahibi değişirse alınan belge geçerli değildir. Belge düzenleyen kuruma belgenin iade edilmesi gerekmektedir.
Belgenin kaybedilmesi, tahribata uğraması durumunda ilgili firma talebi üzerine verilecektir.
ADR Araç Uygunluk Belgesi olan bir araç için durum tespit belgesi alınamaz. Durum tespit belgesi ADR’li olmayan araçlar için verilmektedir.
Öncelikle başvurunuzu onayladığınızdan emin olunuz. Onaylanmamış başvurular uzmana havale edilmez. Eğer başvurunuzu onayladıysanız ve sistem size bir başvuru (evrak) numarası verdiyse sistemdeki telefon numaranız hatalı olduğu için size ulaşılamıyor olabilir. Bu gibi durumlarda adratama@tse.org.tr adresine evrak numaranızı ve iletişim numaranızı mail atıp bilgi alabilirsiniz.
Yüklediğiniz dokümanları kontrol ediniz, eksikleri yükleyip 8. Maddede anlatıldığı gibi başvurunuzu tekrar onaylayınız.
Herhangi bir şey yapmanıza gerek yoktur. Bu mail sadece bilgilendirme amaçlıdır.
1 Ocak 2015 tarihinden önce üretilmiş eski araçların yurt içinde ve ADR’ye taraf olmayan ülkelerde tehlikeli madde taşımacılığı yapabilmesi için TSE ‘den alınması zorunlu olan belgedir. Söz konusu belge Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından yayınlanan ‘Tehlikeli Maddelerin Karayolunda Taşınmasına İlişkin Yönetmelik’te tanımlanmıştır. Belgenin verilmesinde uygulanacak usul ve esaslar Bakanlığımız tarafından yayınlanacak yönerge ile belirlenecektir.
TPED, basınçlı ekipmanlar direktifidir. 2010/35/AT ile belirtilen bu direktife doğrultusundaki incelemelerin olumlu olması durumunda yapılan işaretlemeye Pi işaretlemesi denir. İlgili direktifte bu işaretin detayları belirtilmiştir.
1 Temmuz 2005 tarihinden itibaren zorunlu kılınan bu direktife göre, ülkemiz sınırları içerisinde üretilen veya ülkemizde kullanılmak üzere ithal edilen taşınabilir basınçlı kapların tasarım tip onay ve/veya muayeneleri sonrasında pi işareti taşıması zorunludur. Bu işareti Onaylanmış Kuruluşlar vurmaya yetkilidir.
TSE ile EUROCERT SA arasında yapılan işbirliği anlaşması ile basınçlı ekipmanlar direktifi kapsamında tasarım tip onay ve/veya muayene yapmakta ve aşağıdaki onay kuruluşu numarasını kullanmaktadır:
ATP, kısaca; “BOZULABİLİR GIDA MADDELERİNİN ULUSLARARASI TAŞIMACILIĞI VE BU TAŞIMACILIK FAALIYETİNDE KULLANILACAK ÖZEL EKİPMANA İLİŞKİN ANLAŞMA”dır. ATP kısaltması anlaşmanın Fransızcasından “Accord relatif aux Transports internationaux de denrées Périssables et aux engins spéciaux à utiliser pour ces transports” türetilmiştir.
Ülkemiz 2012 yılında bu anlaşmaya taraf olmuştur. Bu konuda yetkili otorite olan; Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı 20 Ekim 2016 tarihinde, ATP anlaşması kapsamında yapılacak olan, test, onay ve belgelendirme işlemlerini yapmak üzere Türk Standardları Enstitüsünü yetkilendirmiştir.