TS ISO/IEC 7812-1 ve TS ISO/IEC 7812-2 standartları kapsamında, Türkiye Cumhuriyeti menşeili kart çıkaran kuruluşlara (ör. Bankalar, ödeme kuruluşları, vb.) Kart Çıkaran Kuruluş Tanıtım Numarası (Issuer Identification Number – IIN) tahsis işlemleri Enstitümüz aracılığıyla yürütülmektedir. Uluslararası IIN tahsisi başvurularında Enstitümüz Sponsor Kuruluş olarak hareket etmekte olup, yerel kullanımda tahsis edilecek Türkiye Ulusal IIN Numaraları için başvurular Enstitümüzce değerlendirilecektir.
IIN bankacılık, finans ve ödeme sektörlerinde Banka Kimlik Numarası (Bank Identification Number – BIN) olarak da bilinmektedir. Bu kapsamda kendilerine BIN tahsis edilmesini isteyen kuruluşlar, Enstitümüze IIN başvurusu için müracaat edebilecektir.
Ayrıntılı bilgi için IIN Rehberimizi, ISO/IEC 7812 standartlarını ve Dokümanlar kısmında yer alan dokümanları inceleyebilirsiniz.
ÖNEMLİ HATIRLATMALAR
1 – Tüm IIN başvurularının Enstitümüzce ön incelemesinin yapılacağı unutulmamalıdır.
2 – ISO/IEC 7812 standartları kapsamında, her kuruma münferiden yalnızca 1 IIN tahsis edilecektir. Birden fazla IIN temin etmek isteyen kuruluşların, başvuru öncesinde Enstitümüzle iletişime geçmesi tavsiye edilmektedir. Uluslararası IIN yetkili blok sahibi olmak isteyen kuruluşlar başvurularını ilgili dokümanla yapabilirler.
3 – Tüm uluslararası IIN başvurularında; ISO/IEC 7812 Kayıt Yetkilisine ödemeniz gereken ücretler, başvurunuz Enstitümüzce uygun bulunduktan sonra talep edilecektir. Söz konusu ücretler, “Ücretler” bölümünde ve Enstitümüzce hazırlanan başvuru formlarında yer almaktadır.
4 – Belirli IIN numaralarının başvuruları Enstitümüz tarafından alınmayacaktır. Bu kapsamda TS ISO/IEC 7812-1 ve TS ISO/IEC 7812-2 standartlarını Enstitümüzden satın almanız tavsiye edilmektedir. Söz konusu numaralar ayrıca IIN Rehberimizde de belirtilmiştir.
5 – IIN başvuru formlarının, ilgili başvuru kapsamında cihazınıza indirilmesi ve cihazınıza indirilen dosyaların ilgili kısımlarının tarafınızca doldurulması ve daha sonra fiziki çıktılarının imzalanarak belirtilen nüsha sayısı ve diğer evraklarla Enstitümüze iletilmesi gerekmektedir.
6 – Kullanmadığınız IIN’leri iade etmek üzere bildirim yaparken, aşağıdaki hususlara dikkat etmeniz gerekmektedir:
7 – Uluslararası istisna IIN Başvurusu yapmadan önce, lütfen iin@tse.org.tr adresi üzerinden Enstitümüzle iletişime geçiniz. Şartların sağlanması durumunda sizlere bu kapsamda kullanabileceğiniz başvuru formu iletilecektir.
Tüm IIN başvurularında, Enstitümüzce hazırlanan başvuru formunun (bkz. TSE IIN Başvuru Formu) ekleriyle birlikte eksiksiz olarak teslim edilmesi zorunludur.
Uluslararası IIN başvuru formları yazılabilir PDF biçimindedir. Uluslararası IIN başvurusu yaparken, çıktı almadan önce lütfen başvuru formunu cihazınıza kaydettikten sonra doldurunuz ve daha sonra çıktısını alınız.
Başvurular ıslak imzalı olarak posta yoluyla alınmaktadır. Başvuru için gereken dokümanlara, bu sayfanın “Dokümanlar” bölümünden ulaşabilirsiniz. Başvuru şartları, IIN tahsis süreçleri, itiraz süreçleri vb. hususlarda ayrıntılı bilgi için IIN Rehberimizi inceleyebilirsiniz.
Tüm IIN başvurularında aşağıda yer alan evrakların Enstitümüze iletilmesi zorunludur:
Ulusal IIN başvurularında Enstitümüzce hazırlanan başvuru formunun 1 nüshası, uluslararası IIN başvurularında uluslararası başvuru formunun 1 nüshası sizlere geri gönderilecektir.
Tüm IIN başvurularında Enstitümüze ödenmesi gereken ücretler aşağıda yer alan ücret çizelgesinin Ek 1.9 maddesinde yer almakta olup, Enstitümüze ödenecek ücretler başvuru ve/veya tahsis sürecinin sonunda ödenecektir. Güncel ücret çizelgemize aşağıdaki bağlantıdan ulaşabilirsiniz:
Tüm uluslararası IIN Başvuruları için; Enstitümüze ödemeniz gereken ücretlere ek olarak, ISO/IEC 7812 Kayıt Yetkilisine ödemeniz gereken ücretler söz konusudur ve bu ücretlerin, sizlerden talep edildiği gibi ödenmesi gerekmektedir.
Aşağıda uluslararası IIN ücret tablosu ve ISO/IEC 7812 Kayıt Yetkilisi Banka Hesap Bilgileri yer almaktadır:
Ücret Kalemi | Ödenecek Miktar (ABD Doları – $) | Ödenme Sıklığı | Ek Açıklamalar |
Uluslararası IIN Başvuru Ücreti | 100 | Her başvuru yapıldığında (yetkili blok sahibi başvuruları hariç) | Münferit ve İstisna IIN Başvurularında tahakkuk ettirilmektedir. İstisna başvurularında bu ücret, 1 defaya mahsus ödenir ve iade edilemez. |
Uluslararası Yetkili Blok Sahibi Başvuru Ücreti | 2500 | Bir defaya mahsus | |
IIN Tahsis Bedeli | 100 | Her yeni IIN tahsisinde | |
IIN Yeniden Tahsis Bedeli | 50 | Daha önce tahsis edilmiş numaralar için, her yeniden IIN numara tahsisinde |
Tablo 1: Uluslararası IIN Ücret Tablosu
Alacak Banka / Receiving Bank | Bank of America |
Hesap Adı / Account Name | FACTSET RESEARCH SYSTEMS INC |
Hesap Numarası / Account Number | 385015990309 |
Hesap Sahibi Adresi / Account Holder Address | 45 GLOVER AVE STE 700 NORWALK CT 06850-1238 |
Banka/Kredi Kartları için Yönlendirme Numarası / Routing Number for ACH Debit & Credit Cards | 011900571 |
Kablo Transferi için Yönlendirme Numarası / Routing Number for Wire Transfers |
026009573 |
SWIFT Numaraları / SWIFT Numbers | BOFAUS3N – Gelen USD / Incoming USD
BOFAUS6S – Gelen FX / Incoming FX |
Tablo 2: ISO/IEC 7812 Kayıt Yetkilisi Banka Hesap Bilgileri
E-Mail: iin@tse.org.tr
Tel: 0312 416 63 73
Adres:
TSE Bilişim Teknolojileri Test ve Belgelendirme Dairesi Başkanlığı C Blok 2. KatNecatibey Cad. No:112 06100 Bakanlıklar Çankaya/ANKARA
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to