Anasayfa » Hizmetlerimiz » Kuruluş Seviyesinde Sera Gazı Emisyon Raporlarının Doğrulanması
Teklifler TSE Müşteri Portalı üzerinden alınır. TSE Müşteri Portalı “ÖDEME / PROTOKOL” adımında girilen bilgiler ve İç Prosedürlerimizde tanımlanan parametreler kullanılarak TSE Müşteri Portalı üzerinde teklif oluşur. Teklifin uygun bulunması halinde başvuru dokümanları yüklenip taahütname onaylanmak suretiyle sözleşme akti gerçekleşmiş olur.
Başvuru TSE Müşteri Portalı üzerinde takip numarası alır, süreç bu numara ile takip edilebilir.
TSE Müşteri Portalı;
https://basvuru.tse.org.tr/uye/
Başvuru sürecini anlatan sunuma aşağıdaki adresten ulaşabilirsiniz.
https://drive.google.com/drive/folders/0B4zdo6ld0Gk6bzF0ZHkxWC1LSjQ?resourcekey=0-AhD0HXFgh2PAH6c-Gi7HnA&usp=sharing
Numara alan başvuru kontrol için idari personele düşer. Başvuru formunda ve/veya dokümanlarında herhangi bir eksiklik tespit edilirse Çevresel Gözetim ve Doğrulama Müdürü tarafından kuruluşa geri gönderilir, başvuruda eksiklik olmaması halinde süreç planlama aşmasına ilerletilir.
Planlama sorumlusu tarafından lokasyon, saha tetkiki tarihi ve doğrulama ekibi belirlenerek teyit için kuruluşa gönderilir. Kuruluş geri dönüşlerine göre lokasyon, tetkik tarihi ve denetim ekibi revize edilebilir.
Denetim ekibi en az 1 baş doğrulayıcıdan ve ihtiyaç duyulduğunda doğrulayıcı(lar) ve/veya aday doğrulayıcı(lar)dan oluşur.
Saha ziyareti süresi teklif verilen adam*gün süresi ve TSE prosedürlerine göre belirlenir.
Başvuru dokümanaları dikkate alınarak doğrulama ve numune alma planı oluşturularak kuruluş ile paylaşılır. Emisyon Beyanının TS EN 14064-1 çerçevesinde kontrolü gerçekleştirilir. Risk Değerlendirmesi gerçekleştirilir. Doğrulama dokümanları saha ziyareti öncesi hazırlanır.
Kuruluşla mutabık kalınan tarihlerde doğrulama ekibi tarafından aşağıdaki hususların değerlendirilmesi amacıyla saha incelemesi gerçekleştirilir.
Doğrulama süreci ve raporu doğrulama ekibinden bağımsız bir baş doğrulayıcı tarafından değerlendirilir.
Doğrulama raporunun olumsuz doğrulama görüşü ile sonuçlanması, doğrulama raporunun revize edilmesi gerekliliği ortaya çıkarsa, ÇGDM söz konusu dosya için daha önceki doğrulama ekibinde yer almayan Baş doğrulayıcı, doğrulayıcı(lar) ve bağımsız tetkikçiden oluşan farklı bir doğrulama ekibi oluşturur. Bu ekip gerekli görülmesi halinde, doğrulama faaliyetini masa başı incelemeleri ve saha ziyaretini de içerecek şekilde kısmen veya tamamen yeniden gerçekleştirebilir. Bu kapsamda tekrarlanan işlemler ile ilgili ücretlere yönelik “TSE-PR-009 İtiraz, Şikâyet ve Uyuşmazlık Değerlendirme Prosedürü” hükümleri uygulanır.
Doğrulama raporunun kuruluşa sunulmasından sonra, tarafımızca ve/veya işletme tarafından doğrulama raporunda bir hata (maddi hatalı bildirim/redaksiyonel hatalar/çıkar çatışması) tespit edilmesi durumunda uygun iletişim kanallarıyla işletmeden doğrulama raporunun tarafımıza gönderilmesi istenir. Uygunsuzluğun niteliğine göre doğrulama raporu kuruluş yetkilisi tarafından ilgili baş doğrulayıcıya gönderilerek doğrulama raporundaki hatalar düzeltilir. İhtiyaç duyulması halinde yeniden doğrulama saha ziyareti gerçekleştirilebilir.
10.Tarafsızlığın Sağlanması
Tesis bazında tarafsızlığının sağlanması ile ilgili olarak; doğrulama ekibi üyelerinin görevlendirileceği tesisle, akreditasyon tebliğinde tarafsızlığa aykırı olarak tanımlanan bir iş ilişkisi, akrabalık, menfaat vb. herhangi bir unsur tespit edildiğinde TSE’ye bildirme sorumluluğu tesise verilmiştir.
Saha ziyareti öncesi tesisden teyit alınmaktadır.
Doğrulama süreci ile ilişkili itiraz ve şikayet işlemleri TSE-PR-009 İtiraz, Şikayet ve Uyuşmazlık Değerlendirme Prosedürüne göre gerçekleştirilmektedir.
Teklif Alınması;
Teklifler TSE Müşteri Portalı üzerinden alınır. TSE Müşteri Portalı “ÖDEME / PROTOKOL” adımında girilen bilgiler ve İç Prosedürlerimizde tanımlanan parametreler kullanılarak TSE Müşteri Portalı üzerinde teklif oluşur. Teklifin uygun bulunması halinde başvuru dokümanları yüklenip taahütname onaylanmak suretiyle sözleşme akti gerçekleşmiş olur.
Başvuru TSE Müşteri Portalı üzerinde takip numarası alır, süreç bu numara ile takip edilebilir.
TSE Müşteri Portalı;
https://basvuru.tse.org.tr/uye/
Başvuru sürecini anlatan sunuma aşağıdaki adresten ulaşabilirsiniz.
https://drive.google.com/open?id=0B4zdo6ld0Gk6bzF0ZHkxWC1LSjQ
Not: Başvuru öncesi ön teklif almak için başvuru formunu kullanabilirsiniz.
Mehmet ERGÜN (Çevresel Gözetim ve Doğrulama Müdürü)
Tel : 0312 592 51 58
E-Posta : mergun@tse.org.tr
Adres : 100.Yıl Bulvarı Cevat Dündar Caddesi 1236.Sk. No:1 Kat: 3 OSTİM Yenimahalle/ANKARA
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to